Weet wat je dieet: de populairste diëten uitgelegd

Keto, paleo, intermittent fasting. Weet je ook niet wat al deze trending diëten nu écht inhouden? Wij serveren ze voor jou op een overzichtelijk bordje met alle pro’s en cons. 

Inspiratie

Het ketodieet 


Wat het is:

Het ketodieet in ’t kort: je schrapt praktisch alle koolhydraten uit je dieet en vervangt ze door (gezonde!) vetten en eiwitten. Wanneer je minder koolhydraten en meer vetten en eiwittengaat eten, schakelt je lichaam over op vet als energiebron en ga je dus meer vet verbranden. Dat proces wordt ketosegenoemd. 

 

Wat je mag eten:

Een ketogene maaltijd bestaat uit75% vet, 20% eiwitten en 5% carbs. Een ketogeen ontbijtje is bijvoorbeeld een omelet met tomaat en geitenkaas. ’s Avonds kan je dan weer deze asperges met speketen, maar bak ze dan met boter in een pan. 

 

Voordelen: 

  • Je hebt altijd een voldaan gevoel en je hoeft geen calorieën te tellen. 
  • Het is heel efficiënt en je zal snel resultaat zien. 
  • Het kan helpen tegen diabetes type 2. 
  • Je mag heel wat vetten eten die een no go zijn in veel andere diëten zoals boter, spek en kaas. 

 

Nadelen: 

  • Er zijn veel dingen die je niet mag eten. Op de verboden lijst: pasta, rijst, aardappelen en zelfs heel wat fruitsoorten. 
  • Een ketogeen dieet is maar weinig flexibel, dus is lastminute iets ketoproof op tafel toveren geen optie. Dé oplossing? Meal preppen! Zo begin je eraan.
  • De eerste dagen kan je last hebben van de ‘ketogriep’: hoofdpijn en vermoeidheid. Dat komt omdat je lichaam tijd nodig heeft om zich aan te passen. 

 

Het paleodieet  


Wat het is: 

Eigenlijk is de essentie van het paleodieet simpel: doe alsof je een holbewoner bent gedurende de oude steentijd (het paleolithicum) en eet alleen wat je op dat moment in de natuur zou kunnen jagen of plukken. Door verwerkt voedsel volledig uit je voorraadkast te bannen, ga je automatisch een pak gezonder én bewuster met eten om. Zéker als je ze bij de lokale boergaat halen! Hier vind je alle boeren in jouw buurt.  

 

Wat je mag eten: 

Op jouw boodschappenlijstje: vlees, vis, eieren, fruit, groenten, noten en zaden. Alles wat industrieel verwerkt is, zoals zuivel, granen, snoep, frisdrank en vleeswaren als spek, is een no-go. Paleoproof lekkernijen: deze shakshuka(minus de feta), deze kalkoen met seizoensgroentjesen deze kipfilet met appels(maar dan zonder ze te karamelliseren met suiker). 

 

Voordelen: 

  • Je hebt altijd een voldaan gevoel en je hoeft geen calorieën te tellen. 
  • Het is heel efficiënt en je zal snel resultaat zien. 
  • Na een week paleo heb je een pak meer energie, ben je gefocust en voel je je over het algemeen beter. 

 

Nadelen: 

  • De eerste week kan je last hebben van het detoxeffect: minder energie en een slechter humeur.  
  • Door geen zuivel te eten, krijg je minder calcium en vitamine D binnen en zou je daar supplementen voor moeten nemen. 
  • Voor vegetariërs is dit dieet minder geschikt, omdat vlees en vis een grote rol spelen. 

 

Intermittent fasting

 

Wat het is: 

Diëten zonder dieet, dat is intermittent fasting. Het principe legt je niet op wát je eet, maar wel wannéér je eet. Je vast gedurende 12 à 18 uur per dag: hoe langer je vast, hoe beter het resultaat. Zo kan je bijvoorbeeld vasten tussen 20 uur ’s avonds en 12 uur ’s middags. Gedurende de uren dat je wel mag eten, blijf je best binnen je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën

 

Wat je mag eten: 

Alles! Maar gebruik natuurlijk je gezond verstand: als je tussen 12 en 20 uur vier hamburgers en 2 pizza’s binnenspeelt, zal je weinig (positief) resultaat zien. Eet dus niet meer dan 2000 calorieën per dag. Inspiratie nodig? Deze 4 tips om gezonder te levenhelpen je vast goed op weg! 

 

Voordelen: 

  • Je mag praktisch alles eten als je binnen je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën blijft. 
  • Intermittent fasting brengt je cholesterol in balans en helpt je cellen sneller herstellen. 

 

Nadelen: 

  • Het vergt heel wat toewijding en wilskracht, dus het is niet voor iedereen weggelegd. 
  • Het is niet flexibel: moeilijk als je nog laat op restaurant wil gaan of een drankje wil doen met vrienden in de stad.