Het verhaal van ‘t Bakhuis in Sint-Martens-Voeren
Verhaal
In de boerderij, lunchroom en vakantiewoningen van ’t Bakhuis is er altijd werk voor vele handen. En die handen, die komen uit één sympathieke familie. Mater familias Ria laat haar passie én de kookpotten borrelen in de keuken, terwijl pater familias Jef de conciërge, klusjesman en probleemoplosser is. Hun zoon Jo garandeert de kwaliteit van de horeca en vakantiewoningen, terwijl je hun zoon Hans en diens vriendin Alicia vooral op de boerderij treft.
“Ons doel? Mensen in contact brengen met elkaar én de natuur”
In de boerderij, lunchroom en vakantiewoningen van ’t Bakhuis is er altijd werk voor vele handen. En die handen, die komen uit één sympathieke familie. Mater familias Ria laat haar passie én de kookpotten borrelen in de keuken, terwijl pater familias Jef de conciërge, klusjesman en probleemoplosser is. Hun zoon Jo garandeert de kwaliteit van de horeca en vakantiewoningen, terwijl je hun zoon Hans en diens vriendin Alicia vooral op de boerderij treft.
Hoe is het allemaal begonnen?
Alicia: “In de jaren ’80 hebben mijn schoonouders de boerderij overgenomen. Toen ze steeds vaker de vraag kregen van de vele wandelaars en toeristen in de buurt of ze een kleine versnapering konden krijgen op de boerderij, zijn ze begonnen met een kleine ijsjestoog aan de deur. In 1999 werd ’t Bakhuis opgericht. Ondertussen verkopen we onze eigen zuivelproducten, hebben we een lunchroom met hartige gerechten en ijs en enkele prachtige vakantiewoningen. De naam ’t Bakhuis komt trouwens van heel vroeger: toen was dit al de plek waar de vrouwen uit de buurt samen kwamen bakken.”

Wat vind je het fijnste aan je job?
Alicia: “De veelzijdigheid. Ik doe overal wat: ik verzorg de dieren op de boerderij, help mijn schoonmoeder met de zuivelverwerking en sta in contact met de klanten. Een goede service vind ik erg belangrijk: ik sla graag een babbeltje met de klanten en het is ook heel fijn om feedback te krijgen en te horen dat ze onze zuivelproducten zo lekker vinden. Zelf ben ik een enorme zoetekauw en een grote fan van onze yoghurtmousses en het zelf bereide pannenkoekendeeg. Heerlijk!”

Wat is het belangrijkste dat je tot nu toe geleerd hebt?
Alicia: “Dat communicatie enorm belangrijk is, zowel onderling als naar buiten toe. Denk maar aan een aangenaam klantencontact, een mooie website en producten en diensten aanbieden waar mensen echt nood aan hebben. Daarbij moet je steeds meegaan met de tijd en jezelf telkens heruitvinden. Zo bieden we bij ’t Bakhuis workshops aan waar vraag naar is en hebben we tijdens de corona-uitbraak ook meteen de koppen bij elkaar gestoken om hier op een creatieve manier mee om te gaan.”

Welke impact heeft deze coronacrisis gehad op ‘t Bakhuis?
Alicia: “Natuurlijk betekende de sluiting van de horeca een serieuze klap voor ons, maar gelukkig hadden we voordien al een goed draaiende take-away en konden we hier volop op inzetten tijdens de lockdown. Daarnaast is er nog iets moois uit de hele crisis voortgekomen: mensen vinden het steeds belangrijker om te weten waar hun producten vandaan komen en kopen vaker lokaal. Tijdens de eerste lockdown hebben we enorm veel extra klanten over de vloer gekregen, van wie we vandaag nog een groot aantal terugzien.”

Welke toekomstplannen hebben jullie nog?
Alicia: “Op korte termijn willen we graag de stallen vernieuwen om de levenskwaliteit van onze dieren nog te verhogen. Ook loopt er momenteel een vergunningsaanvraag om een hoevewinkel te openen zodat onze eigen lekkere producten en die van collega-producenten de omkadering krijgen die ze verdienen. En tot slot willen we meer inzetten op activiteiten – in coronatijden uiteraard vooral voor gezinnen. We willen mensen meer in contact brengen met onze producten, maar ook met wat erachter zit: hoe het eraan toegaat op onze boerderij en hoe de beesten worden verzorgd. Zo willen we de landbouw in Limburg op een positieve manier in de kijker zetten en mensen opnieuw in verbinding brengen met elkaar en de natuur.”
Het verhaal van ‘t Bakhuis in Sint-Martens-Voeren