Het verhaal van Sint-Annahof in Lummen
Verhaal
“Vanaf de geboorte tot op het bord van de klant zijn er maar 3 dagen waarop we onze schapen niet zien”
Wat ooit begon met één schaap – met de toepasselijke naam Wolletje – groeide uit tot een mooie hoeveslagerij met kwalitatief lamsvlees waarvoor klanten graag een stuk omrijden. Al bieden Guido, Martine en hun dochter Lissy van Sint-Annahof veel meer aan dan alleen lamsvlees ...
Hoe is het allemaal begonnen?
Lissy: “Mijn vader werd geboren in een echt landbouwersgezin: zijn ouders hadden een boerderij met voornamelijk melkvee en varkens. Aanvankelijk was het niet zijn bedoeling om mee in het bedrijf te stappen en is hij elektrotechniek gaan studeren. Toen ik klein was, is het eerste schaap in de familie gekomen: Wolletje. Eén schaap werd twee schapen en zo groeide de kudde al snel. De hobby van mijn vader veranderde in een passie. In 2014 beslisten mijn ouders en ik om de boerderij van mijn grootouders over te kopen en een hoeveslagerij te starten. Die slagerij staat er nu sinds 2019.”
Hoe zien jullie dagen eruit?
Lissy: “Mijn moeder zorgt vooral voor de dieren, is de veearts van dienst als er afgelammerd moet worden en staat mee in de slagerij. Zowel mijn vader als ik hebben nog een tweede job: hij als elektricien, ik als boekhouder. Op donderdag gaan we aan de slag in de slagerij met het versnijden van het vlees en op vrijdag en zaterdag doen we de winkel open. Dat is heel intens en vermoeiend, en dat hou je ook alleen maar vol als je echt in je zaak gelooft. En dat doen we: we houden alles zo natuurlijk en ecologisch mogelijk om een goede kwaliteit te garanderen. Onze schapen worden bij ons geboren, opgevoed, versneden en verkocht. Ze gaan enkel nog extern naar het slachthuis, dus zijn er maar 3 dagen in het hele traject dat we hen niet zien.”
Wat maakt Sint-Annahof zo uniek?
Lissy: “In de eerste plaats de producten zelf, want je kan lamsvlees bijvoorbeeld niet bij de dorpsslager om de hoek vinden. Dat lamsvlees verwerken we in letterlijk alles wat mogelijk is: droge worsten en koteletten, maar ook bereidingen zoals spaghettisaus, paté, hamburgers en préparé, waar veel klanten van ver voor komen. Daarnaast werken we samen met andere producenten uit de buurt, en bieden we ook rundsvlees, varkensvlees, schapenmelkproducten, groenten en fruit aan die we voor een eerlijke prijs bij onze collega’s aankopen. Op die manier proberen we onze klanten toch een uitgebreid assortiment aan te bieden.”
Jouw mooiste herinnering tot nu toe?
Lissy: “We zijn nog maar sinds 2019 open, en beginnen nu toch al te merken dat we naamsbekendheid krijgen. Zo mogen we leveren bij een aantal mooie restaurants in Limburg. Onlangs kwam er zelfs een klant helemaal vanuit Leuven langs nadat een aardappelproducent uit de buurt onze slagerij zo had aangeprezen. Dan denk je wel: ‘Goh, we zijn dan toch niet zo slecht bezig!’ Daar doen we het echt voor.”
Wat is jullie missie met Sint-Annahof?
Lissy: “We willen er, net als zowat elke korte ketenboer, mee voor zorgen dat mensen de supermarkt overslaan en alles wat ze rechtstreeks bij de boer kunnen kopen, ook bij de boer kopen. We weten dat we niet de goedkoopste producten aanbieden, maar klanten betalen bij ons een correcte prijs voor de kwaliteit die ze krijgen en het werk dat wij er zelf insteken. Er is nog een lange weg te gaan om zo’n mentaliteitswijziging te creëren, maar daarvoor doen we het écht. Korte keten, lange dagen!” (lacht)
Het verhaal van Sint-Annahof in Lummen