Het verhaal van bakkerij Vangronsveld in Bilzen

Jong geleerd, nog lang niet gedaan: Bert van bakkerij Vangronsveld heeft grootse plannen voor de toekomst. De bakker van Limburgse specialiteiten zoals de zoete mikkemannen en zijn eigen ambachtelijke creatie, ‘Gronske Fit’, gaat zijn zaak volledig vernieuwen om zijn klanten nóg beter te servicen.  

Hoe ben je aan het bakken gegaan? 

Bert: “Mijn vader werkte vroeger bij een bakker en bracht zijn liefde voor het bakken mee naar huis. Bij alles wat thuis de oven in verdween, stond ik klaar om te helpen en wou ik de regels van de kunst leren. Je kan dus gerust zeggen dat het me met de paplepel is ingegeven.”

Mee met de tijd maar tegelijk traditionalist. Met een plus dan.

Een doorsnee dag in de bakkerij, hoe ziet die eruit?

Bert: “Mijn dagen zijn eigenlijk nooit doorsnee te noemen (lacht). Ik ben een creatieve duizendpoot en ik ben bij alle aspecten betrokken, van productie tot communicatie. Maar liefst drie teams, van bakkers, patissiers en verkoopsmedewerkers, zorgen ervoor dat er dagelijks verse broden en zoete lekkernijen over de toonbank gaan. Naast de eigenlijke productie neem ik ook ondersteunende en coördinerende taken op mij. Of speciale gelegenheden voorbereiden zoals Weekend van de Klant of moederdag, er is natuurlijk geen betere manier om dat soort dagen te vieren dan met chocolade of gebak!” 

 

Wat zijn je grootste uitdagingen? 

Bert: “2020 wordt een fantastisch jaar aangezien we 30 kaarsjes op onze eigen taart(en) mogen uitblazen. Ter ere van ons jubileum voorzien wij een stevige investering in onze winkel. Er ligt een innovatief plan op tafel waarvoor we architecten en een designbureau onder de arm hebben genomen. Het doel is om ons concept te vernieuwen en verder uit te bouwen tot een speciaalzaak waarin klantbeleving centraal staat. Maar ook ons assortiment vernieuwt en groeit constant. Van de Limburgse vlaai die tot ver over onze provinciegrenzen gekend is tot artisanale broodspecialiteiten, wij ontwikkelen onze producten met aandacht voor de ambacht én oog voor vernieuwing. Zo hebben we onlangs nog een retail-innovatieproject afgerond met onderzoekers van hogeschool PXL. En daarnaast werken we ook nog samen met ‘Samen Ambachtelijk’, een collectief van vijf kleinhandelaren in Bilzen. De zwaarste uitdaging voor onze bakkerij blijft het vinden van de juiste mensen om onze plannen mee vorm te geven, hoewel we qua werkomgeving en omkadering zeer sterk scoren, blijkt het invullen van vacatures andere koek.”

 

Op welke producten ben je extra fier?

Bert: “Onze mikkemannen en zonder twijfel ons ‘Gronske Fit’-broodje. Een 100% ambachtelijk vervaardigd broodje met granen waaronder spelt, pitjes en een zachte desem. Deze broodspecialiteit vult het rijtje mooi aan en zo hebben we voor elke klant wat wils. Donkere kruim, bleke kruim, vast brood, luchtig, met zaden of noten, zoutarm, … Ieder zijn smaak! ‘Gronske Fit’ past binnen de huidige gezondheidstrend en hebben we volledig zelf ontwikkeld. Het is dus geen aangekochte kant-en-klare broodmix.” 

 

 

Waarom zijn je klanten vaste klant?

Bert: “Ze geven ons vaak het compliment dat we nog een ‘echte bakker’ zijn. Onze klanten komen voor de kwaliteit en versheid van onze bakkersproducten en specialiteiten, maar ook voor de vriendelijke bediening met een glimlach.” 

 

Wat brengt de toekomst voor de bakkerij? 

Bert: “Blijven innoveren. Onze jubileumplannen in schoonheid opstarten en afronden en zo onze zaak naar een hoger niveau tillen. Tijdens de verbouwingswerken gaan we tijdelijk een pop-up bakkerij openen in het centrum van Bilzen. Deze pop-up zal dienen als aanloop naar de nieuwe speciaalzaak. We gaan er iets moois van bakken!”

Het verhaal van bakkerij Vangronsveld in Bilzen