Ochtendroutine: ontbijt je (vezel)rijk

Druk niet op snooze en schiet in actie bij het afgaan van je wekker. Lang blijven liggen, snel douchen en een koekje mee grissen voor onderweg zorgen ervoor dat je je dag vol stress start. Laat dit je wake-upcall zijn en zeg goeiemorgen tegen je nieuwe ontbijtroutine! 

 

Inspiratie

Véél vezels, yoghurt en hydrateren mag je niet negeren

Door ongezond of niet te ontbijten, verlies je tegen de middag al snel je focus en dan helpt zelfs straffe koffie niet. Wie tijd neemt voor een gezond ontbijt, maakt de rest van de dag vaak ook spontaan betere keuzes. 

 

Start met een groot glas water leeg te drinken. Daarna heb je niet meer dan een kom en drie ingrediënten nodig. Meng havermout met verse yoghurt en fruit en werk af met wat blauwe bessenjam, honing of noten naar smaak. Wil je echt ontbijten als een koning(in), lepel dan wat van deze smoothiebowl met vers fruit over je havermout. Niet jouw smaak? Kies dan voor een paar sneetjes volkorenbrood en beleg met plattekaas of een eitje. 

 

Vijf min. me-time

Sowieso denk je nu spontaan aan vijf minuten langer slapen, maar door na het opstaan even een moment voor jezelf te nemen kan je je hoofd leegmaken. Neem de actua door, scroll door Instagram, kortom: doe iets waarbij je je verstand nog even op nul kan zetten. Je ochtendhumeur zal top zijn! 

 

Neem een fitte start

De kans is groot dat je na zo’n fris begin de rest van je dag zittend doorbrengt. Breng daarom wat beweging in je ochtendroutine. Stretch, wandel een blokje om met de hond of fiets naar het werk. Zelfs opruimen telt als ochtendgymnastiek en dan hoef je dat ’s avonds al niet meer te doen. Echt geen tijd voor? Simpel, zet je wekker dan gewoon iets vroeger. Probeer ’t!