Ester en Thomas komen zelf niet van een boerenfamilie, noch van Limburg, en toch hebben ze een succesvolle zuivelboerderij opgericht in onze provincie. Met MELK KAN! willen ze mensen weer de meerwaarde van een boerderij laten voelen.
“De brug tussen de boerderij en de mensen geeft me veel voldoening”
Hoe is MELK KAN! ontstaan?
Ester: “Hoewel mijn man Thomas niet van boerenafkomst is, wilde hij graag veehouder worden. Na een opleiding en verschillende jobs in de sector, kreeg hij de kans om een melkveebedrijf over te nemen. Zelf wilde ik iets doen met de boerderij én mensen, en zo is MELK KAN! ontstaan. Het principe is dat we met een koelwagen op markten superverse melk aanbieden.”
Wat vind je zo leuk aan je job?
“Ik heb zelf sociaal werk en internationale politiek gestudeerd, en vind het dus heel belangrijk om met mensen te kunnen omgaan. Die brug tussen de boerderij en de mensen geeft me veel voldoening, want we brengen melk van producent naar consument. We merken ook dat melk een uniek product is dat mensen graag terug willen leren kennen.”
Wat is de missie van MELK KAN!?
“De mensen de meerwaarde van een boerderij laten voelen, want velen beseffen dat niet. We willen het verhaal achter de boer blootleggen en verbindingen leggen tussen alle soorten mensen. Zo hebben we zelf heel diverse klanten, bijvoorbeeld ook van Turkse en Marokkaanse origine omdat die zelf veel producten van melk maken.”
Wat zijn je mooiste herinneringen tot nu toe?
“Goh, dat is moeilijk kiezen … Ik heb ooit melk aan huis geleverd bij een Turks gezin waar ik koffie met een zelfgemaakt koekje aangeboden kreeg. Een andere klant heeft me eens echte oude melkkannen cadeau gedaan, die nu bij ons staan te pronken ter decoratie.”