Hoe is het allemaal begonnen voor jullie?
Annick: “Mijn schoonouders hadden een melkveebedrijf dat we in 1991 hebben overgenomen. We hebben toen ook volop werk gemaakt van het bedrijf: alles werd grondig vernieuwd of heropgebouwd. Jos en ik hebben drie kinderen en toen zij naar school gingen, miste ik toch wel wat sociaal contact. Na het lezen van een interessant artikel over ijs maken, ben ik er in 1999 dan zelf mee gestart. Wat begon als een hobby is ondertussen uitgegroeid tot een ware fulltime job! We maken 30 verschillende soorten ijs, ijstaarten, ijsgebakjes en ijscreaties voor speciale gelegenheden, die we trouwens ook serveren in onze grote zaal. Onze naam ’t Roren-ijsje komt van de straatnaam: we zijn gelegen aan de Rorenweg, langs het fietsroutenetwerk.”
Wat zijn de grootste uitdagingen van je zaak?
Annick: “Wij hebben eigenlijk verschillende jobs die we combineren: naast melkveehouders en zuivelverwerkers zijn we ook een zorgboerderij, al meer dan 10 jaar trouwens. Ons steentje kunnen bijdragen aan de maatschappij, dat vinden we zeer belangrijk. Momenteel hebben we twee personen in dienst. Een jongedame helpt me mee met kleine taken in het ijssalon: dat gaat van potjes stapelen tot de tafels zetten in de zaal. Jos krijgt dan weer hulp van een jonge gast bij het verzorgen van de koeien en kalfjes. Verder geven we ook rondleidingen op het bedrijf, geef ik workshops omtrent ijs maken enzomeer. Het ijsseizoen loopt van april tot en met oktober en dan voelen we meer dan ooit dat we leven! (lacht)”
Wat is je lievelingssmaak?
Annick: “Ik ben fan van de klassieke, ouderwetse mokkasmaak. Ik hou van koffie, dus die keuze is snel gemaakt! (lacht) Ik probeer in mijn assortiment ook steeds wat variatie te steken, elk jaar verzin ik een tweetal nieuwe smaken. De granaatappel is tijdens deze warme zomer een hit: het is een hele frisse, vernieuwende smaak. Maar voor koffielovers ook wat wils: onlangs lanceerde ik de cappucinosmaak.”
Wat is je mooiste herinnering?
Annick: “Na een lange winter is altijd leuk om vaste klanten terug te zien. Na zoveel jaren hebben we een vast klantenbestand uitgebouwd, klanten waarvan we bijna perfect weten wat hij of zij gaat bestellen. (lacht) Oudere mensen verkiezen meer de klassieke smaken en blijven bij hun traditionele keuze. Jongere mensen gaan steevast voor iets nieuws en vragen er ook altijd specifiek naar. Blijven verrassen, zonder de klassiekers uit het oog te verliezen, daar wil ik als ijsjesmaker voor blijven gaan! (lacht)”