Hoe is het Neuzebier eigenlijk ontstaan?
Luc: “In 1984 experimenteerden een paar jonge vrienden in een achterkeukentje met behulp van een boekje dat ze op een rommelmarkt hadden gevonden: “Hoe maak ik mijn eigen bier”. Na enkele mislukte experimenten is daar het Neuzebier geboren! Het recept verdween nadien jammer genoeg ergens onder het stof. In 1996 bestond de Bierproeversvereniging ‘De Limburgse Neus’ – de vereniging waar de groep lid van was – echter tien jaar. Het recept werd terug bovengehaald, 8000 liter Neuzebier werd toen ter gelegenheid van de festiviteiten gebrouwen via een brouwerij in Opitter. Het Neuzebier verdween toen opnieuw van de radar tot ik in 2013 besliste om het unieke tripelrecept opnieuw boven te halen. Ik heb het me nog geen moment beklaagd!”
Vanwaar de naam “Neuzebier”?
Luc: “Tessenderlo staat bekend ‘de neus van Limburg’. Als je de kaart van Limburg bekijkt, zie je dat Tessenderlo gelegen is in een uitstulping, een ‘neus’ als het ware. De naam was snel gekozen! In 1996 werd de illustratie van het streekbieretiket – een ventje met een lange neus – trouwens ontworpen door de winnaar van een lokale wedstrijd. De winnaar kon zijn gewicht in Neuzebier winnen. Die man had veel geluk, want het was een vrij corpulente heer! (lacht)”
Bied je nog andere producten aan dan het Neuzebier an sich?
Luc: “Momenteel verkopen wij de Blonde en Bruine Tripel en gerelateerde kazen, gemaakt door een bevriende boerderij. Een bierkaas uiteraard, maar ook een kruidenkaas, die de kruiden bevat die ook voor het recept van het bier gebruikt worden. Een biertje met een stukje kaas erbij, dat smaakt toch altijd?”
Wat is je mooiste herinnering met het Neuzebier?
Luc: “Mijn dochter is vorig jaar getrouwd. Uiteraard wilde ik absoluut het Neuzebier serveren op haar trouwfeest. De traiteur van de zaal waar het feest doorging, was wat weigerachtig, want volgens haar werkte bier niet op een trouwfeest. Je moest haar gezicht zien toen alle bakken Neuzebier die ik geleverd had leeg waren!”
Wat zijn de toekomstplannen?
Luc: “Ik heb er een paar, ja! (lacht) Wij hebben anderhalf jaar geleden een derde biertje, bovenop de Blonde en Bruine Tripel ontwikkeld, met de naam Jef. Waarom Jef? Eerst en vooral, mijn vader heet Jef. De jonge gast die mij geholpen heeft om het bier te ontwikkelen, heet ook Jef. Hij is een IT’er en werkt veel met Apple. Nu, het etiket van het biertje, beeldt een ventje af aan een computer, maar in plaats van een appel, staat er een peertje op de computer. Er kwamen indertijd ook heel veel mensen vragen in de drankenhandel naar het bier ‘Gust’, dat toen nogal populair was. Ons antwoord daarop is nu: “We hebben gene Gust, maar wel ne Jef!” (lacht) En uiteraard is mijn droom om het Neuzebier te gaan exporteren. Wie weet...”