Hoe hebben jullie het idee van ’t Stookkot gedestilleerd?
Kris: “Dat idee is eigenlijk ontstaan tijdens een borrel met een paar kameraden. We wilden de jenever opnieuw in de kijker zetten in Limburg, want op dat moment waren er bijna geen stokers meer in Hasselt. Onze missie is vooral het lokale weer naar voren schuiven. Terugkomen van het hele wereldwijde gebeuren en de mensen weer laten genieten van de eigen regio.”
Hoe verschilt jullie distillerie van anderen?
Danny: “Wij werken in alle opzichten met natuurlijke producten. De echte grote producenten werken met kleurstoffen die niet van natuurlijke aard zijn en dergelijke meer. Daarnaast proberen we onze producten ook zo lokaal mogelijk te halen. Hoe je dat merkt in de fles? Tegenwoordig zijn jenevers uit de winkel bijvoorbeeld 100% gefilterd, terwijl een aantal van onze dranken een residu hebben. Ook evolueren onze smaken met de tijd terwijl producten uit de winkel veel smaakvaster zijn door de toevoeging van chemische smaakstoffen.”
Wat is jullie succesrecept?
Kris: “De eerlijkheid en de smaak van ons product. Je proeft daar gewoon de volheid in van de grondstoffen, de complexiteit.”
Hoe ziet de toekomst van ’t Stookkot eruit?
Danny: “We hebben niet de ambitie om een grote zaak uit te bouwen. Het kleinschalige is ook ons handelsmerk, dus gaan we vooral verder doen op de weg die we ingeslagen zijn. Maar dat betekent niet dat we geen innovaties hebben. Zo zijn we momenteel bezig met het uitwerken van een eau de vie, een distillaat uit een vrucht zoals appelen of peren.”