Wanneer ontstond Cleuren Cuvees en waarvoor staat het merk?Jana: “Samen met mijn broer, Sander Cleuren, run ik het bedrijf. Dat verhaal startte reeds 10 jaar geleden, toen mijn broer afstudeerde als bio-ingenieur. Tijdens zijn master werkte hij aan een project over de geschiktheid van Belgische appels om er cider van te maken. Daarvoor heeft hij veel onderzoek gedaan en ontdekte hij daarbij veel rassen die interessant waren om een plantage mee te starten. Bij de opstart van die plantage ontving hij veel hulp van zijn neef.
We experimenteerden samen met het produceren van cider. Dat gebeurde destijds nog in de oude varkensstallen van onze grootouders. Sander ging hiermee verder en koesterde dan ook de droom om een eigen cider op de markt te brengen. Maar aangezien cider de laatste jaren in België eerder een slechte connotatie kreeg, koos Sander er bewust voor om een andere weg in te slaan die iets luxueuzer zou zijn. Een high-endproduct ontwikkelen werd het doel. Met die insteek ging hij aan de slag en paste de champagnetechniek toe. Deze techniek is erg specifiek, want er zijn wel meerdere mensen die iets met cider doen, maar de manier waarop wij te werk gaan is erg uniek.
We zijn tot op heden nog niemand tegengekomen die op deze manier het productieproces aanvat. Dat verschil proef je, de smaak van de schuimwijn is heel verfijnd. Zo ontstond
POMM. Daarnaast creëren we ook digestieven, namelijk appel spirits. Daar zijn we mee gestart omdat we bij de productie van schuimwijn steeds overschotten hebben na het blenden van de verschillende ingrediënten.
In plaats van dat we deze overschotten zouden weggooien, laten we deze uitstoken. Daardoor creëren we een nieuw product, namelijk
PITT. Hiervan bestaat een pure variant die je in de betere restaurants na je eten kunt drinken, de andere serveren we op festivals. Met onze corebusiness focussen we op de betere horeca en gaan daarbij zo ecologisch mogelijk te werk.”