Het verhaal van Brouwerij De Herck in Herk-de-Stad
Verhaal
100% Belgisch, 100% ambachtelijk en 100% smaakvol, dat zijn de 3 bieren die je kan proeven bij Brouwerij De Herck. Bart en Brecht houden het hele productieproces in eigen handen, als een van de enige brouwerijen in Limburg. Resultaat? Bieren van fijnproevers, voor fijnproevers.
“Met onze ambachtelijke aanpak willen we de traditionele Belgische biercultuur in ere houden”
100% Belgisch, 100% ambachtelijk en 100% smaakvol, dat zijn de 3 bieren die je kan proeven bij Brouwerij De Herck. Bart en Brecht houden het hele productieproces in eigen handen, als een van de enige brouwerijen in Limburg. Resultaat? Bieren van fijnproevers, voor fijnproevers.

Wanneer is jouw passie voor het brouwen beginnen opborrelen?
Bart: “Mijn fascinatie voor bier is – zoals bij zovelen – in mijn studententijd gestart. Ik wilde toen graag zelf bier gaan brouwen en heb ook een tijdje in een brouwerij gewerkt om ervaring op te doen. Op een gegeven moment ben ik Brecht tegen het lijf gelopen die mijn passie en enthousiasme voor het brouwen deelde. Dan zijn we samen gaan experimenteren met recepten en voor we het wisten, hadden we een brouwerij.”

Wat maakt Brouwerij De Herck zo uniek?
Bart: “We zijn een van de enige brouwerijen in Limburg die het bier helemaal zelf bedenken, brouwen, bottelen én aan de man brengen. We zetten zelfs met de hand de kroonkurken op de flesjes. Alles gebeurt door Brecht en mezelf in onze eigen brouwerij in Herk-de-Stad zodat we de kwaliteit altijd heel nauwgezet kunnen opvolgen. We hebben bewust gekozen voor die ambachtelijke aanpak omdat we de traditionele Belgische biercultuur in ere willen houden.”

Wat vind je het fijnste aan je job?
Bart: “Die diversiteit vind ik net heel plezant. We komen met veel mensen in contact die onze passie voor bier en brouwen delen, en dat geeft interessante gesprekken. Maar als ik één favoriet moment moet uitkiezen, is dat het proeven. Ik proef het bier in de gistvaten iedere dag op een vast tijdstip om de smaakevolutie op te volgen. Als ik dan merk dat het precies smaakt zoals ik voor ogen had, geeft dat een enorm fijn gevoel.”

Wat is de grootste uitdaging waarmee jullie te maken krijgen?
Bart: “Onszelf onderscheiden in een markt die al redelijk bevolkt is. Tegenwoordig duiken er steeds meer brouwerijen op en beginnen zelfs lokale jeugdbewegingen en particulieren hun eigen bier te ontwikkelen. Gelukkig hebben we wel een trouwe afzetmarkt van lokale horecazaken en drankenhandels en krijgen we ook vaak positieve feedback. Onlangs las ik op Untappd, een app voor bierproevers, dat iemand De Herck Tripel een van de beste bieren noemde die hij ooit gedronken had. Daar doe je het natuurlijk elke dag voor.”

Hebben jullie nog leuke toekomstplannen?
Bart: “Nu we officieel erkend zijn als streekproduct, mogen we binnenkort leveren bij een aantal Carrefour-filialen in de buurt. Later willen we ook starten met seizoensgebonden bieren zoals witbier dat we dan jaarlijks heruitvinden. Maar dat hoeft allemaal niet te snel te gaan. We willen natuurlijk graag groeien, maar we moeten ervoor waken dat we niet te overhaast te werk gaan en dat we ook in productie nog kunnen volgen.”