Samen met zijn partner Sofie nam Luc de boerderij van zijn ouders over. Ze werken het hele aspergeseizoen hard door om hun klanten de beste kwaliteit en smaak te garanderen. Hier vertellen ze ons alles over hun bedrijf en onze smaakvolle provincie.
“Het hele aspergeseizoen lang doen we álles voor een goede kwaliteit en smaak”
Hoe ben je in de aspergesector gerold?
Luc: “Mijn ouders hebben het bedrijf in 1988 opgericht en ik hielp als jongen al mee op de boerderij. Na mijn studies heb ik een tijdje op boerderijen in Australië gewerkt, en daarna ben ik mee in de zaak gestapt. Ik vond het altijd een mooi bedrijf, zeker ook door het contact met de mensen. Ondertussen zijn we uitgebreid naar akkerbouw, varkens en bessen."
Hoe ziet een doorsnee dag er voor jou uit?
Sofie: "Om 7 uur ’s morgens beginnen we met alles voor te bereiden. We bespreken de dag kort met iedereen die bij ons werkt, zowel bij het oogsten als sorteren en het uitbaten van de winkel. Dan gaan we aan de slag. Om half 7 ’s avonds sluit de winkel en dan eten we samen met de kindjes en stoppen we hen in bed. Tot een uur of 11 werken we daarna op het bureau, het hele aspergeseizoen door.”
Hoe verschilt Aspergehoeve Lavrijsen van concurrenten?
Sofie: “We investeren enorm in goede kwaliteit en iedereen die hier werkt, is daar ook van doordrongen. Het hele aspergeseizoen doen we álles voor een topkwaliteit en -smaak. We steken heel veel tijd en energie in een prachtig product en krijgen daardoor gelukkig mooie feedback van klanten.”
Heb je een (wit-)gouden tip voor andere producenten?
Luc: “Spreek met veel mensen buiten de sector. In deze sector wordt dat zelden gedaan, terwijl anderen net inzichten kunnen geven in problemen die je daarna zelf op een andere manier in je bedrijf kan toepassen. Je moet je blik een beetje verruimen.”
Wat maakt onze provincie volgens jou zo smaakvol?
Luc: “Limburg kent nog echt platteland en er is ook veel kennis. De combinatie van die twee elementen zorgt ervoor dat we fantastische producten maken. Maar we zijn zoveel met ons product bezig dat we vergeten om onszelf op de markt te zetten. Dat moeten we opnieuw leren.”